همه چیز درباره بوته چای Previous item عملیات تولید چای Next item یلدا مبارک

همه چیز درباره بوته چای

مشخصات بوته چای

گیاه چای از تیره teaceae است که دارای ۱۸ جنس و خدود ۲۴۰ گونه است.این گیاه درختچه ای است که به دو شکل وحشی و پرورش یافته می روید.

در حالت وحشی ارتفاع آن به ۱۰ الی ۱۵ متر می رسد که اغلب در کشورهای خاور دور؛ هندوستان و چین می روید. انواع پرورشی آن دارای ارتفاع کمی درحدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر است که حداکثر ارتفاع آن به ۲ متر می رسد.

انواع مختلفی از چای وجود دارد که فقط گونه Camellia Sineasis زراعی بوده و انواع دیگر آن مورد استفاده زینتی است.

ریشه چای

چتی گیاهی با ریشه های سطحی و افشان است که نسبت به شرایط فیزیکی خاک از خود حساسیت نشان می دهد. ریشه های این گیاه برای نفوذ در خاک احتیاج به زمین مناسب دارد. باتوجه به اینکه اغلب سطح خاک مملو از مواد غذایی می باشد؛ در نتیجه بیشتر ریشه های بوته چای در سطح خاک پراکنده است.

برگ چای

قسمت مورد استفاده بوته چای؛ برگهای این گیاه می باشد که از نظر اقتصادی دارای اهمیت خاصی است. کیفیت نهایی چای ساخته شده به انواع مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد.در اثر هرس های مختلف؛ مخصوصا هرس سالیانه از کنار برگهایی که روی شاخه سال قبل مانده اند؛ شروع به رشد می کند.

شکل برگ اولی با شکل برگ هایی که بعدا روی شاخه جوان؛ ظاهر می گردد متفاوت است.برگ اول جانام و برگ دوم گل پات نام دارد.

زمان چیدن بسیار مهم است و چیدن اول باعث رشد سریعتر جوانه های پایین تر می شود. بطور کلی می توان گفت که کیفیت چای تولید شده به دو عامل بستگی دارد.

اول- تعداد زیاد ساقه نسبت به وزن برگ

دوم- وزن مخصوص مواد سلولزی موجود در برگ

در مقالات بعدی می توانید طبقه بندی چای را یاد بگیرید

ممنون که ما را دنبال می کنید

نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد فیلدهای اجباری با * مشخص شده اند