Open

برای دریافت خبرنامه آدرس ایمیل خود را وارد کرده و ثبت نمایید :

     






نگاهی به خلاقیت تولیدکننده آب‌معدنی برای جذب مشتری

نگاهی به خلاقیت تولیدکننده آب‌معدنی برای جذب مشتری ؛ بازار بزرگ آب‌معدنی‌های بی‌نام و نشان

هر روز نام‌های جدیدی به حوزه بازار آب‌های شرب بسته‌بندی شده اضافه می‌شوند؛ نام‌هایی که در برخی موارد شبهه‌های فراوانی در مورد محصول تولید شده توسط آنها وجود دارند. از زمانی که بحث آلودگی آب و مزایای مصرف آب‌های بسته‌بندی پیش آمده، گرایش مردم به نوشیدن آنچه از نظر عموم آب‌معدنی نامیده می‌شود، بیشتر و بیشتر شده و این محصول، بازاری پرسود را نصیب تولیدکنندگان آنها کرده است. در این بازار، نام‌های آشنا و غیرآشنای زیادی به چشم می‌خورند .

برخی از این نام‌ها به یکباره در بازار ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی کوتاه از چشم‌ها محو می‌شوند. البته هستند نام‌هایی که سابقه‌ای طولانی در این حوزه دارند و هر روز نیز در این بازار پرنام سهم بیشتری را نصیب خود می‌کنند .

یک توضیح ضروری

همه آنچه به نام آب معدنی عرضه و مصرف می شود، الزاما آب معدنی نیست . مواردی در میان نام‌های تجاری معتبر وجود دارد که آب معدنی نیستند و تولیدکننده هم چنین ادعایی ندارد. این محصولات آب شرب بهداشتی هستند. برای کسانی که به میزان سختی آب حساسند، ضرورت دارد که آب معدنی مصرف نکنند و از آب شرب استفاده کنند. در این گزارش ما هر دو نوع آب موجود در بازار را به تبع مصرف‌کنندگان آب معدنی نامیده‌ایم .

جذب مشتری در بازاری پرنام

فقط تعداد اندکی از مشتریان در این حوزه در انتخاب نامی معتبر حساس هستند و معمولا مصرف‌کننده برای رفع تشنگی و خلاصی از نوشیدن مایعات غیربهداشتی به سراغ آب‌معدنی بسته‌بندی شده می‌رود. مشتری وقتی وارد فروشگاه می‌شود، معمولا نام شرکتی را به زبان نمی‌آورد و به سرعت به فروشنده می‌گوید: آب‌معدنی دارید و فروشنده نیز در جواب مشتری می‌گوید : بزرگ یا کوچک؟ هیچ‌کدام نامی از آب‌معدنی فلان شرکت نمی‌برند البته این قاعده اکثر محصولات بازار داخلی ماست و این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که مشتریان نمی‌توانند تفکیکی میان محصولات مختلف در بازار قائل باشند، چون کمتر شرکتی در پی ایجاد تغییر در شیوه تولید محصول یا روند بازاریابی خود است .

بر این اساس برندهای این حوزه از بازار، کارشان برای جذب مشتری سخت‌تر از دیگر حوزه‌هاست و نیاز به جذب مشتری از طریق شیوه‌های تازه در این حوزه دارند؛

شیوه‌هایی که مشتری را بیشتر به سمت آب‌معدنی شرکت مورد نظر خودشان جذب و آنها را نسبت به نام برند حساس کند. شاید علاوه بر معضل تعدد نام در این حوزه تولیدکنندگان این بخش از بازار با گروه هدف وسیعی نیز مواجه باشند؛ گروه هدفی که برای آنها فقط بزرگی و کوچکی اندازه بطری در نظر گرفته شده و کار خاص دیگری برای تامین نیازشان در این بازار صورت نگرفته است .

این گروه هدف وسیع شامل کودکان، بزرگسالان، جوانان، ورزشکاران و غیره است؛ گروهی که هر کدام نیازهای متفاوتی دارند اما برای همه آنها فقط و فقط یک شکل بطری در بازار وجود دارد وحق انتخابی در بازار برای آنها در نظر گرفته نشده است .

طراحی متفاوت برای گروه هدف وسیع

در این بازار بزرگ آب‌معدنی‌های بی‌نام و نشان، شرکتی که این روزها 40ســالگی‌اش را جشن می‌گیرد، می‌خواهد برای رفع نیاز گروه مخاطب هدف شیوه‌ای متفاوت را در بازار اجرا کند تا از این طریق بازار وسیع‌تری را به خود اختصاص دهد .

شرکت آب‌های معدنی دماوند آغاز امسال مسابقه‌ای را به‌منظور طراحی لیبل بطری برنامه‌ریزی و اجرا کرد، این شرکت از تمامی علاقه‌مندان این صنعت خواست تا طرح لیبل‌های متنوع خود را با توجه به شرایط شرکت طراحی و برای آن ارسال کنند تا این شرکت در بسته‌بندی‌های جدید خود از آنها استفاده کند .

این شرکت به منظور ایجاد تنوع در بسته‌بندی آب‌های خود در مکان‌های مختلف این شیوه را پیاده کرده است. علاوه بر این شیوه چند وقتی است این شرکت برای گروه ورزشکاران نیز بطری را با در مخصوص طراحی و به بازار عرضه کرده است. این بطری به‌صورت سراسری توزیع شده ولی توزیع آن در مناطق به‌خصوصی مانند نزدیک ورزشگاه‌ها بیشتر مشاهده می‌شود، چون با توجه به طراحی آن استفاده از این بطری در ورزش و پیاده‌روی آسان‌تر است. این شرکت در راستای تولید و معرفی این محصول مسابقه دو شادمانی را نیز در باشگاه انقلاب اجرا کرد .

در این مسابقه از تعدادی خانواده ها به منظور شرکت در مسابقه ثبت‌نام شده بود. میان افراد شرکت‌کننده در این مسابقه بطری‌هایی با عنوان Go که بعدها به «راه‌نوش» تبدیل شد برای استفاده آسان توزیع شده بود .

این بطری همان بسته‌بندی مخصوص ورزشکاران این شرکت است. دماوند با این کار هم برای مشتریان برنامه متفاوتی را ترتیب داده بود و هم از این طریق طرز مصرف و محصول خود را به مشتریان معرفی کرد. در همان روزها بود که این شرکت کمپین بزرگی را به منظور تشویق عموم مردم به نوشیدن آب سالم در ابعادی وسیع اجرا کرد. در راستای کمپین، این شرکت واژه «شادآبی» را همراه با نام خود به بازار معرفی کرد. شادآبی که از ترکیب دو واژه شاد و آبی گرفته شده بود، از آن پس روی لیبل محصولات این شرکت نقش بست .

بطری‌های کودکانه برای تشویق به نوشیدن آب

شــرکــت آب‌هـــای معدنی دماوند فقط به ورزشکاران بسنده نکرده و به‌تازگی محصولی را نیز برای گروه کودکان آماده و به بازار معرفی کرده است . این محصول که درحال حاضر در بازار موجود و توزیع شده است، در اندازه‌ای متفاوت از بطری‌های موجود در بازار است. شرکت، بطری‌های 350میلی‌لیتری خود را با هدف تشویق گروه سنی کودکان به نوشیدن آب سالم به بازار آب‌معدنی‌ها معرفی کرده است .

نازنین پری‌‌بخت، مدیر ارشد برند شرکت دماوند درباره این محصول جدید   می‌گوید: شرکت براساس تحقیقات گسترده که با مشارکت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور انجام داده است به این نتیجه رسیده که گرایش کودکان کشور به نوشیدن مایعات سالم کم است و درواقع این گروه سنی خیلی کمتر از میزان لازم در طول روز مایعات می‌نوشند .

این مشکل از عدم وجود فرهنگ نوشیدن مایعات سالم در بین خانواده‌ها، عدم توجه والدین به اهمیت نوشیدن آب از دوران کودکی و عدم وجود بسته‌بندی جذاب مخصوص کودکان در بازار شکل می‌گیرد. به همین منظور شرکت برای تشویق کودکان به نوشیدن آب به‌عنوان سالم‌ترین نوشیدنی، به طراحی و تولید محصولی برای این گروه هدف اقدام کرده است .

او اضافه می‌کند: دماوند بطری‌های 350 میلی‌لیتری را با لیبلی کودکانه تعریف و به بازار معرفی کرده است؛ لیبلی که در آن از طرحی خاص برای جذب این گروه استفاده کرده است. به همین منظور کاراکتری به نام «دآبی» نیز برای این گروه سنی طراحی شده است تا کودکان به کاراکتر مهربان مذکور احساس نزدیکی کنند. دآبی که از نام دماوند و آب گرفته شده قرار است با این گروه سنی دوست شود و آنها را به نوشیدن آب به‌عنوان سالم‌ترین نوشیدنی دعوت کند .

برای اینکه بعد از گذشت مدت کوتاهی جذابیت این بسته‌بندی در میان کودکان از بین نرود، بازی‌ای را طراحی و در آن کودکان را با این یک روز کامل کاراکتر دآبی درگیر می‌کند. «دآبی» در روز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد ازجمله: از خواب بلند می‌شود و مسواک می‌زند، نرمش می‌کند و غیره .

www.wefood.ir