تفاوت انواع چای سیاه (شکسته، قلمی، باروتی) Previous item چای کیسه ای و کاربردهای آن Next item دستور تهیه چای دو رنگ

تفاوت انواع چای سیاه (شکسته، قلمی، باروتی)

برای تمام کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران و ترکیه، چای یک نوشیدنی بسیار مهم به شمار می رود. این نوشیدنی گرم با داشتن قدمتی بسیار طولانی در فرهنگ و تاریخ جای خاصی در ایران به خود اختصاص داده اما تفاوت انواع چای سیاه را می دانید؟

در ادامه سعی داریم به تفاوت چای های بسیار پرطرفدار، قلمی، شکسته و باروتی بپردازیم و آنها را بهتر بشناسیم. با ما همراه باشید.

چای شکسته:

چای شکسته را می‌توان یکی از بهترین انواع چای در نظر گرفت. این چای نمادی از طعم اصیل و ملایم تلخ یک چای است. برای بدست آوردن چای شکسته به صورت کلی از برگ‌های قسمت بالایی بوتۀ چای استفاده می‌کنند. برگ‌های بزرگ را بعد از چیده شدن از ساقه جدا کرده و بعد خرد می‌کنند. این ریز بودن و خرد شدن برگ باعث می‌شود چای کمی زودتر از حد معمول دم کشیده و آمادۀ مصرف شود. اگر بخواهیم بهترین زمان برای مصرف این چای را در نظر بگیریم یک سال بعد از چیدن بهترین زمان برای مصرف آن به شمار می‌رود.

چای شکسته به دلیل دم شدن زود در کشور ما طرفداران بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید بهترین انواع چای شکسته را از برند میعاد تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

چای باروتی:

چای باروتی به وسیلۀ خرده های چای تهیه می شوند و یکی از پر فروش ترین چای‌های موجود در بازار ایران هستند. دلیل فروش زیاد عطری است که در این محصول به کار می رود و به دلیل رسیدن به رنگ دلخواه در زمان کوتاه، این چای در سازمان ها و اداره جات طرفداران بسیاری دارد.

چای قلمی:

چای قلمی به دلیل وجود ساقه در ترکیبات خود همواره عطر و طعم بهتری نسبت به چای شکسته دارد اما از لحاظ کیفیت می توان این دو چای را تقریبا به عنوان هم رده خود دانست و مصرف هر دوی آن ها توصیه می شود.

خواص چای سیاه (هر سه مدل)

ترکیبات متفاوتی در چای سیاه است که علاوه بر خاصیت های درمانی، نوشیدن آن بیش از پیش در بین افراد رواج بیشتری پیدا کرده است. در ادامه به بررسی ترکیبات موجود و همچنین عملکرد این ترکیبات در بدن انسان می پردازیم.

  • کافئین و تانین: به عنوان یک آرام بخش قوی در دستگاه عصبی
  • تیانین: به عنوان طعم دهنده اصلی چای است.
  • تئوفیلین: این ماده ساختاری همانند کافئین دارد که در چای سبز و سیاه موجود است. کاهش فشار خون و اثرات التهابی، تنظیم ضربان قلب، شل کردن عضلا‌ت، افزایش دهنده جریان خون در کلیه‌ها، افزایش انقباض پذیری و کارایی عضلا‌ت قلب بخشی از خواص درمانی این ترکیب است.
  • کاتچین: این ماده در ترکیبات چای سیاه و سبز وجو داد که درصد آن در چای سبز بیشتر از سیاه است. مصرف این ماده باعث کاهش چربی بدخون می شود و همچنین از افزایش قند خون جلوگیری می کند، یک ماده ضد سرطان و ضد ویروس است.
  • فلوراید و فلووانوئید: این ماده باعث استحکام دندان می شود و همچنین از بوی بد دهان پیشگیری می کند.
  • ویتامین ها: ویتامین های B کمپلکس C , و E نیز در چای وجود دارد که ویتامین c باعث کاهش اضطراب است و علائم سرماخوردگی را برطرف می کند. ویتامین B کمپلکس و ویتامین E سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.
  • رفع خواب آلودگی، تقویت نیروی فکر، گوارش بهتر غذا و کاهش علا‌ئم میگرن از دیگر خواصل مهم چای است.

نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد فیلدهای اجباری با * مشخص شده اند