عوامل موثر برکیفیت چای Previous item تأثیر چای بر آلزایمر Next item سال نو مبارک

عوامل موثر برکیفیت چای

عوامل موثر برکیفیت چای قبل و بعد از فرایند تولید

  • شرایط انبار داری

همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کردیم؛ شرایط نگهداری چای بسیار اهمیت دارد. انبارهایی که برای نگهداری چای خشک بکار می روند باید کاملا بهداشتی و رطوبت آن بین ۳ تا ۵ درصد و درجه حرارت نیز پایین تر از ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.

در چنین شرایطی پس از مدت کوتاهی کیفیت چای بهتر خواهد شد. چنانچه شرایط انبار ایده آل نباشد؛ عطر و طعم و رنگ محصول کاهش می یابد.

  • اثر آب (طبخ چای)

آبی که برای دم کردن چای خشک استفاده می شود؛ در رنگ چای تاثیر دارد.اگر چای با آب سبک و کم املاح دم شود؛ رنگ روشن تری نسبت به چای دم شده با آب دارای املاح زیاد دارد.

  • سطح زیر کشت

محل کشت چای نیز در کیفیت محصول بدست آمده بسیار موثر است. در حدفاصل مناطق کشت چای در دنیا می توان به کشورهای زیر اشاره کرد:

چین؛ هند؛ سریلانکا؛ ژاپن؛ تایوان؛ اندونزی؛ برمه؛ هندوچین؛ مالایا؛ گینه؛ ایران؛ گرجستان؛ ترکیه؛ کنیا؛ اوگاندا؛ کنگو؛ کلمبیا؛ کامرون؛ برزیل و آرژانتین اشاره کرد.

کشور چین رتبه اول را در تولید چای جهان دارد. همچنین وسیع ترین و بهترین مزارع چای جهان بر روی تپه های چین دیده می شود. چندین گونه از گیاه چای همانند چای سبز، چای اولونگ (oolong)، چای سفید، پو-اره (pu-erh)،  چای زرد و چای جاسمین و چندین گونه چای دیگر در این کشور تولید می شود. چین به طور قابل توجهی بزرگترین تولید کننده چای در جهان است و سالانه ۲،۴۷۳،۴۴۳ تن چای تولید می کند. کشور چین در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۳۰-۳۵ درصد کل تولید جهان را تولید می کند.

نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد فیلدهای اجباری با * مشخص شده اند