نگهداری چای خشک Previous item بهترین ظروف برای نگهداری چای Next item انواع چای سیاه

نگهداری چای خشک

نگهداری چای خشک

برای نگهداری چای باید جایی را در نظر گرفت که خشک؛ خنک و دور از نور باشد. همچنین کارشناسان دریافته اند چای محصولی است که رطوبت را به شدت جذب می کند و طعم و رنگ آن تغییر می کند. در ادامه به بررسی فاکتور های اصلی در مورد نگهداری صحیح از چای پرداخته ایم.

شرایط محیطی برای نگهداری چای

پنج فاکتور اصلی در مورد نگهداری صحیح از چای نور، دما، رطوبت، بو و هوا است. اگر این پنج اصل را برای نگهداری از چای در منزل رعایت کنید، چایِ شما همیشه عطر وبوی خود را حفظ کرده و از طعم و رنگ آن لذت خواهید برد.

نور: تابش مستقیم نور آفتاب به دلیل داشتن اشعه ماورای بنفش، برای چای مناسب نیست. اگر چای را در فضایی نگهداری می‌کنید که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب است همین حالا دست به کار شوید و مکان مناسب‌تری را برایش انتخاب کنید. تابش مستقیم نور آفتاب، عطر و بوی چای از بین می‌برد و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.

دما: دمای نا‌مناسب نیز، مانند تابش نور برای چای مناسب نیست. منظور از دمای نا‌مناسب دمای زیر 20 درجه سانتیگراد و بالای 30 درجه سانتیگراد است. پس چای را کنار گاز، درون فریزر، در مجاورت فر یا مایکرویو نگذارید. برای حفظ کیفیت و ماندگاری بالای چای آن را در جایی قرار دهید که از دمای ثابت و متعادلی برخوردار باشد.

رطوبت: فضاهایی که از رطوبت بالایی برخوردار هستند به هیچ عنوان جای مناسبی برای نگهداری از چای خشک نیستند. مکان‌هایی که رطوبت بالایی در آشپزخانه‌ها دارند شامل کابینت زیرِ سینک ظرفشویی، داخل یخچال و کنار ظرفشویی هستند. پس از قرار دادن چای خشک در چنین مکان‌هایی جداً خودداری کنید. رطوبت زیاد دشمن چای خشک است و باعث کپک زدن آن می‌شود.

بو: یکی از خواص چای بوپذیری از محیط اطراف است. به این صورت که اگر چای در مجاورت موادی با بوی قوی قرار بگیرد، بوی خوش خود را از دست داده و بوی مواد دیگر را به خود جذب می‌کند. از قرار دادن چای در کنار مواد شوینده مانند صابون، سیر و پیاز، قهوه و انواع ادویه خودداری کنید.

هوا: یکی دیگر از عواملی باعث می‌شود ماندگاری چای کاهش یابد و خواص خود را از دست بدهد، هوا است. اگر چای خشک در هوای باز و آزاد قرار بگیرد، احتمال جذب رطوبت و بو از محیط اطراف بالا می‌رود و چای از حالت طبیعی و با کیفیت خود خارج می‌شود. چای باید در محفظه‌هایی نگهداری شود که از ورود هوا در آن جلوگیری کند.

نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد فیلدهای اجباری با * مشخص شده اند